Coalitieakkoord 2016 – 2022
Algemeen
Dienstverlening
De dienstverlening zal worden verbeterd, vanuit het perspectief van de burger. De dienstverlening wordt zoveel mogelijk digitaal, of het nu gaat om informatie inwinnen, meldingen doen of producten aanvragen. Digitaal wordt de basis, maar persoonlijke dienstverlening blijft zeker bestaan. Een klantcontactcentrum, de brede loket-benadering en een serviceloket in Oosthuizen zijn daarbij belangrijke elementen. Een onderdeel van deze verbeterslag is het inzichtelijk maken van wat burgers en ondernemers van de gemeente mogen verwachten, doen wat wordt beloofd en aansluiten bij de behoefte van burgers en ondernemers.
Communicatie / Bestuurscultuur
Edam-Volendam is één gemeente, met vele facetten en gezichten. Voorop staat een collegiaal en eenduidig bestuur. Open, gelijkwaardig en integer. Een bestuur op basis van wederzijds respect, waarbij de raad als hoogste orgaan op hoofdlijnen bestuurt en het college voor de uitwerking en uitvoering verantwoordelijk is. Inspraak en het delen van informatie worden gewaardeerd als een belangrijke voorwaarde voor goede samenwerking en hoogwaardige besluitvorming.
Samen
De gemeente is geen autoriteit die alles bepaalt. De gemeente dient burgers en ondernemers, regisseert en maakt daar waar belangen botsen een weloverwogen keuze. Niet de regel zelf, maar het belang daarachter zijn doorslaggevend. Vanuit een flexibele houding en gelijkwaardigheid worden participatie, initiatieven en inspraak ondersteund en gestimuleerd en wordt geïnvesteerd in relatieonderhoud. Bij bijvoorbeeld planvorming en beleid – of het nu gaat om ruimtelijke plannen, sociaal beleid of werkzaamheden in de openbare ruimte – worden belangenverenigingen en doelgroepen actief betrokken, voordat plannen worden uitgewerkt. Naarmate de gemeente meer keuzevrijheid heeft, wordt hoger op de participatieladder ingestoken (coproduceren – adviseren – raadplegen – informeren). Dorpsraden in het buitengebied hebben reeds lang een communicatieverbintenis met overheid en burger. Dat houden we in stand.
Openheid
Transparantie is een randvoorwaarde voor (meer) vertrouwen in de politiek. Daarom zal geheimhouding terughoudend worden toegepast. Ook kunnen raadsvergaderingen via beeld en geluid worden gevolgd.
Participatie & dorpsraden
Dorpsraden hebben in het voormalige Zeevang altijd een belangrijke rol gespeeld tussen inwoners en de gemeente. Deze vorm van burgerparticipatie zal ook in de toekomst verder aangemoedigd worden. Dit zal ook voor de stedelijke kernen gelden wanneer daar bij de burgers behoefte aan is. Naast de bestaande bijeenkomsten per kern, zullen ook een paar maal per jaar gemeenschappelijke bijeenkomsten (met thema) georganiseerd worden. De toegankelijkheid naar het ambtelijke apparaat zal laagdrempelig georganiseerd worden (meldpunt).
Intergemeentelijke samenwerking
De belangen van onze inwoners en ondernemers gaan veel verder dan onze gemeentegrenzen, bijvoorbeeld bij mobiliteit, economie, toerisme, onderwijs, zorg, woningbouw en bedrijventerreinen. De regio is op alle niveaus in beweging, zowel inhoudelijk als qua samenwerkingsvorm. Van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) tot de Vervoersautoriteit, van Intergemeentelijk Samenwerkingsorgaan Waterland (ISW) tot Baanstede en van Recreatieschap Twiske-Waterland tot al of niet (ambtelijk) fuserende gemeenten. Daarom zal worden geïnvesteerd in relaties en een krachtige, eensgezinde Waterlandse (deel)regio, de rol van Edam-Volendam daarbinnen en op een versterking van de positie van de regio Waterland binnen de Metropool.
Openbare Orde & Veiligheid
Veiligheid vormt de basis voor een leefbare samenleving. Voorkomen is beter dan genezen. Daar waar sprake is van ernstige overlast, is een stevige integrale aanpak nodig vanuit de gemeente. In dit verband krijgen de problematiek op het Zuideinde (tussen de Haven en het Marinapark) en in de omgeving van basisschool De Piramide prioriteit. Hierbij wordt ingezet op de combinatie van preventie en repressie. Zichtbaarheid en de feedback op meldingen zijn daarbij belangrijke elementen bij zowel de preventie als de subjectieve veiligheidsbeleving. Naast investeren in de relatie met de buurt en inzet van drugshonden wordt onder meer gedacht aan mobiel cameratoezicht als instrument.
Ambtelijke huisvesting
Er is een deugdelijke, betaalbare oplossing voor langere termijn nodig. Er wordt daarom niet op voorhand gekozen voor een bepaalde uitkomst in de zin van locatie(s), aantal gebouwen en bestaand c.q. nieuwbouw. Het ‘nieuwe werken’ wordt hierbij betrokken. Vooruitlopend op een duurzame oplossing heeft een korte termijn-oplossing prioriteit, mede vanuit goed werkgeverschap.
Ruimtelijke Ontwikkeling
Grondzaken
De gemeente kiest bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in beginsel de rol van regisseur en niet die van projectontwikkelaar. Strategische aankopen zijn een optie, maar worden in dit licht kritisch beschouwd. Publiek-private samenwerking heeft de voorkeur. Bij de harmonisatie van het grondbeleid zal hier rekening mee gehouden worden.
Ruimtelijke ordening
Lange Weeren
De Lange Weeren wordt gezien als de ruimtelijke afronding van Volendam. De bouw van zoveel mogelijk woningen is geen doel op zich. Uitgaande van nut en noodzaak, wordt ingezet op betaalbare woningen, vraaggericht bouwen, een aanvulling op de bestaande woningvoorraad (sociaal en duur) en ontwikkeling in aansluiting op lopende projecten. Het uitgangspunt is dat de gemeente niet zelf als ontwikkelaar optreedt en bijbehorende risico’s draagt, maar een regierol kiest. De woningbehoefte, bestaande afspraken, kwaliteit en programma zullen nader worden uitgewerkt om na afronding van lopende projecten verder te kunnen bouwen. Daarbij zal de gemeente in overleg met de provincie Noord-Holland treden om de bijdrage van plm. € 7,4 miljoen in het akkoord Waterlands Wonen ter discussie te stellen en/of te kunnen investeren in een landschappelijke zone gerelateerd aan de Lange Weeren.
Monumentenbeleid
Het beleid ten aanzien van gemeentelijke monumenten zal worden geëvalueerd. De huidige beoordeling loopt soms niet in de pas met de ervaring van de bewoners/eigenaren. Echter, de monumentale elementen binnen onze gemeente moeten wel goed worden bewaard voor onze toekomstige generaties.
Bescheiden woningbouw in alle kernen
Woningbouw is wenselijk in alle kernen in de nieuwe gemeente. Dit zal gebeuren met respect voor lintbebouwing en passend in de omgeving en het landschap. De bestaande en de te actualiseren demografische onderzoeksrapporten met betrekking tot de diverse gemeentelijke kernen moeten duidelijk maken wat de woningbehoefte is in alle categorieën op kortere en langere termijn. De hoeveelheid woningbouw voor starters, senioren en seniorenwoningen geschikt voor zorg op maat en de gebouwen voor intramurale zorg, moeten hiervan afgeleid worden. Mede in overleg met de woningbouwcorporaties en zorginstellingen kan worden bepaald hoe hier invulling aan te geven.
De succesvolle afronding van lopende projecten, zoals de Broeckgouw, is een prioriteit.
Herontwikkelingen
Voormalige Tase-terrein en omgeving
Bij de herontwikkeling is een brede aanpak wenselijk, waarbij ook de verkeersknelpunten bij de parkeerplaats van RKAV en de Eikenlaan worden verlicht.
Voormalige Korsnäss-terrein
Dit terrein verdient een nieuwe impuls om ontwikkelingen van de grond te krijgen. Op korte termijn gaan we in gesprek met de betreffende partijen om een spoedige realisatie te bewerkstelligen.
Multifunctionele Accommodatie (MFA) Oosthuizen
In Oosthuizen komen na het in het gebruik nemen van de MFA twee locaties vrij. Het perceel waarop nu de openbare basisschool het Kraaiennest staat en het perceel waarop het huidige cultureel centrum en het voormalige kruisgebouw staan. Het eerstgenoemde perceel zal beschikbaar komen als locatie voor het ontwikkelen van woningen. Het tweede perceel zal zeer geschikt zijn als locatie voor nieuw te ontwikkelen seniorenwoningen, gezien de onmiddellijke nabijheid van de voorzieningen in het dorp en de Zorgcirkel. Daarnaast worden in het visiedocument Raadhuisstraat de toekomstige invullingen van het gemeentehuis beschreven.
Flexibilisering bestemmingsplannen en deregulering
In bestemmingsplannen gaat meer rekening worden gehouden met wenselijke toekomstige ontwikkelingen (gebruik en bebouwing). Er gaat meer ruimte komen voor maatwerk, zodat afwijkingen en lange procedures minder nodig zullen zijn.
Wonen & Volkshuisvesting
Op korte termijn zal de Woonvisie gereed zijn. Parallel daaraan zal de Woonzorgvisie worden herijkt en zo mogelijk worden geïntegreerd. Belanghebbende partijen zoals corporaties en zorgaanbieders zullen hierbij worden betrokken. Op basis van deze documenten zal worden bepaald wat wenselijke programma’s zijn voor specifieke inbreilocaties zoals de voormalige school De Botter te Edam. Zodat op de juiste plaatsen en naar behoefte onder meer eengezinswoningen, seniorenwoningen, zorgwoningen en woningen voor éénpersoonshuishoudens worden gerealiseerd.
Invulling van inbreilocaties
Voor wat betreft de invulling van de aanwezige en toekomstige inbreilocaties in Edam-Volendam inclusief de kernen in Zeevang zal als leidraad hiervoor het Koersdocument Wonen 2015-2016 van Companen en de op basis daarvan nog op te stellen Woonvisie in 2016 in de nieuwe gemeente gebruikt gaan worden. Op basis van de daarin geactualiseerde demografische gegevens zullen op deze inbreilocaties onder andere de benodigde woningen voor senioren en eenpersoonshuishoudens ingepland kunnen gaan worden.
Evenwichtige woningvoorraad
Na en naast de woningbouwprogrammering van de Broeckgouw, komt er meer aandacht voor een evenwichtige woningvoorraad en doorstroming op de woningmarkt. Het verdient aanbeveling om bij toekomstige uitbreidinglocaties een variabele insteek te kiezen en dit mee te nemen bij een nieuwe Omgevingsvisie.
Vluchtelingen
Voor opvang is er een verschil tussen tijdelijke opvang (minimaal half jaar, minimaal 300 personen) en crisisopvang (3 dagen met eventueel een paar dagen verlenging). Voor dat eerste zijn er geen mogelijkheden in onze gemeente. De crisisopvang zou opgelegd kunnen worden door het Rijk. Het is echter een slechte zaak dat mensen van sporthal naar sporthal worden vervoerd. Het college blijft daarom ook extra inzetten via een Taskforce Statushouders om zoveel mogelijk te voldoen aan de taakstelling. Door een groter aanbod aan huurwoningen kan sneller aan de taakstelling worden voldaan, zodat de doorstroming vanuit de asielzoekerscentra (AZC) sneller gaat. Voor een AZC in onze gemeente wordt niet geopteerd.
Vastgoed
Verkoop van gemeentelijk vastgoed is geen doel op zichzelf, net zo min als behoud van eigendom. De (strategische) meerwaarde voor de gemeente en het algemeen belang bepalen de keuze om vastgoed al dan niet af te stoten. Het behoud en de versterking van eventuele monumentale waarde zijn zwaarwegende aspecten bij de afweging.
Samenleving
Zorg
Uitgangspunt is dat de uitvoering moet gebeuren met het geld dat er voor ontvangen wordt, maar ook niet minder dan dat. Daarom zullen mogelijke overschotten hiervan, voor zover nodig, bij de jaarrekening toegevoegd worden aan een Verevenings-zorgfonds, waaruit mogelijke latere tekorten dan ook weer aangevuld kunnen worden. Het huidige zorgfonds zal hierin opgaan en als eerste buffer gelden. Het langer thuis blijven wonen moet goed gefaciliteerd worden maar ook moet gezorgd worden voor voldoende plekken als dat niet meer kan. Ingezet wordt dan ook op een woon-zorgvoorziening in de Broeckgouw, ver-/nieuwbouw van de Meermin, verbouw van de Gouwzee, herontwikkeling Maria Goretti, behoud Notaris en de Seevanck en het ondersteunen van wooninitiatieven vanuit de bevolking.
Participatie
Baanstede
De inzet is behoud van het “goede” van Baanstede voor de regio Waterland. Bij het mogelijk toch uiteenvallen van deze gemeenschappelijke regeling blijven we samenwerken in de regio om mensen een zo goed mogelijke plek te bieden. Er wordt gekeken naar mogelijkheden binnen de gemeente door het realiseren van een historische scheepswerf, die een belangrijke rol kan spelen voor mensen uit de doelgroep van de Participatiewet en inzet bij bijvoorbeeld de te realiseren bouwspeelplaats. Ook gaat de gemeente zelf de vereiste garantiebanen realiseren door bijvoorbeeld jobcarving toe te passen.
Historische scheepswerf
De plannen om te komen tot een historische scheepswerf worden ondersteund als de initiatiefnemers hun business case sluitend krijgen. Dit project biedt kansen op het gebied van toerisme omdat gewerkt wordt aan authentieke botters die daarmee tevens behouden blijven voor Volendam. Onderdeel van dit project is een aanlegsteiger die een functie kan gaan vervullen bij het vervoer van toeristen van het Marinapark naar de Haven. Tevens kan dan een pendeldienst ten behoeve van riviercruiseschepen plaatsvinden zodat er een alternatief is voor deze schepen die niet langer aan de Haven mogen afmeren. Die kunnen dan op enige afstand voor anker gaan. Er wordt momenteel op de Slobbeland-locatie al gewerkt aan botters door mensen met een arbeidsbeperking. Dit kan dan verder uitgebouwd worden eventueel in combinatie met een simpele broodjes/koffiezaak (social firm).
Werkgeversservicepunt
Dit servicepunt blijft als netwerkorganisatie behouden. Eigen werkconsulenten vinden daar de verbinding met de regio indien nodig. Inzet op werkgeversbenadering voor doelgroepen van de Participatiewet.
Van decentralisatie en transitie naar transformatie
Komende tijd zal vooral ingezet worden op de zogenaamde transformatie. Het slimmer inzetten van de schaarse middelen of het realiseren van een beter resultaat met dezelfde financiële middelen. Verbindingen zowel in- als extern zullen moeten worden uitgebreid en geïntensiveerd.
Jeugd
De kwaliteit van de voorzieningen blijft behouden, zoals het Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG), Club- en Buurthuiswerk (CBW) en sportvoorzieningen. Dit wordt uitgebreid door het realiseren van een bouwspeelplaats waar de jeugd zowel technisch als creatief bezig kan zijn. Hiertoe zal eerst onderzocht worden waar, door wie en in welke vorm dit het best gedaan gaat worden.
Alcoholontmoediging- en drugsbestrijding
Blijft permanente aandacht vragen. Zowel qua handhaving als preventie. Goede voorlichting voor de jeugd en ouders speelt hierin een belangrijke rol. Ook maatschappelijke – en sportinstellingen moeten in staat worden gesteld hierin een alternatief te kunnen bieden en hun rol te pakken. Nu de jeugdzorg een verantwoordelijkheid van de gemeente is geworden, is dit des te belangrijker geworden.
Sport
Er komt een nieuwe sportnota, met aandacht voor kwetsbare doelgroepen waar sport een belangrijk middel is voor het geestelijk en lichamelijk welzijn. Het sportplatform speelt hier een belangrijke rol in. Te realiseren projecten: nieuwe Seinpaal bouwen en verbinden aan Zwembad de Waterdam, bouw nieuwe turnhal in de Broeckgouw, verplaatsen en vernieuwen Steven van Dorpelhal met nieuwe kunstgrasvelden. Dit in overleg met de betrokken verenigingen en het sportplatform.
Onderwijs
Onderwijs vervult een centrale rol in onze maatschappij. Een leven lang leren en jezelf blijven ontwikkelen zijn tegenwoordig heel gewoon. Dat moet ook, want door onder meer automatisering en robotisering zullen de beroepen van vandaag niet meer de beroepen van morgen zijn. Omdat onderwijs moet voorbereiden op werkzaamheden die nog niet bestaan, is nauwe samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijs en de gemeente noodzakelijk. Er wordt gestreefd naar een zo breed mogelijk onderwijsaanbod binnen de gemeente, met behoud van kleine scholen in buurten en dorpen. Voor het passend onderwijs, zowel voor beneden- als bovengemiddelde leerlingen is een goede verbinding met het gemeentelijk team een voorwaarde, waarbij schoolmaatschappelijk werk en de leerplichtambtenaren een cruciale rol vervullen. Bewegingsonderwijs is belangrijk, het liefst met vakleerkrachten in het primair onderwijs. Ook moet het schoolzwemmen zoveel mogelijk in stand gehouden worden; voor de beweging, maar ook vanwege veiligheid in onze waterrijke gemeente.
Onderwijshuisvestingsplan
In overleg met de schoolbesturen wordt een onderwijshuisvestingsplan gemaakt rekening houdend met de staat van de schoolgebouwen, leerlingenprognoses en gedeelde verantwoordelijkheid voor het bouwen en onderhouden van onderwijshuisvesting. Hierbij wordt tevens onderzocht in hoeverre een en ander door-gedecentraliseerd kan worden naar de SKOV (het enige schoolbestuur dat daar tot nu toe belangstelling voor heeft). Uitgangspunt hierbij is dat de gemeente zeggenschap houdt over de grondposities.
Kunst en cultuur
Kunst en cultuur verrijken de samenleving. Vooral op het gebied van zang en muziek herbergt Edam-Volendam vele talenten. Muziek- en cultuureducatie voor de jeugd is belangrijk en de bibliotheek, muziekschool, CBW, musea en scholen werken daarbij goed samen. Het is dan ook van belang dat initiatieven van onderop voor culturele evenementen worden gestimuleerd en gefaciliteerd. Onderzocht wordt of het gebruik van locaties voor evenementen geïntensiveerd kan worden. Het proces van vergunning en subsidieaanvragen dient waar mogelijk te worden vereenvoudigd. De verbinding met de activiteiten vanuit de toeristische invalshoek zal meer aandacht krijgen. Het cultuurplatform kan daarin een rol spelen.
Bibliotheken
Bibliotheken voorzien nog steeds in een belangrijke behoefte. Deze voorziening moet voor iedereen bereikbaar blijven. Blijven innoveren en het behalen van de geformuleerde doelstellingen is daarbij van belang.
Financiën
Financieel beleid
Een goed, gezond en transparant financieel beleid is de basis. De belastingen zullen, na harmonisatie als gevolg van de fusie, in beginsel niet meer dan met het inflatiepercentage worden verhoogd. Het gemeentelijk belastingstelsel zal tegen het licht worden gehouden.
Risicomanagement
Het risicomanagement zal aangescherpt worden. Investeringen zullen getoetst worden op verlaging van de exploitatiekosten. Gemeentelijke eigendommen en activiteiten zullen regelmatig getoetst worden op de kernwaarden van het gemeentelijk beleid. Financiële risico’s van grondexploitaties, zoals bij de Broeckgouw, zullen nauwgezet worden gemonitord.
Inkoopbeleid
Inkoop- en aanbestedingsbeleid zal nader worden bezien, zowel financieel, op het gebied van voorwaarden als qua control. Ook zullen maatschappelijke verantwoordelijkheden meegewogen worden.
Subsidies
Het subsidiebeleid in brede zin zal worden geëvalueerd en heroverwogen, mede met het oog op financieel- en maatschappelijk effect.
Economische zaken
De huidige “Economische agenda 2020” is een uitstekend uitgangspunt voor de komende periode. Op deelgebieden dient deze op kortere termijn aangepast te worden. Denk hierbij aan de agrarische sector die in de nieuwe gemeente een veel grotere rol gaat spelen.
Het noordelijke gedeelte van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) speelt momenteel een ondergeschikte rol en dient versterkt te worden. Hierbij kan de Provincie een belangrijke rol spelen. Er wordt ingezet op het versterken van ISW om een betere positie in de MRA te verkrijgen.
In een snel veranderend ondernemersklimaat heeft de overheid een belangrijke rol om deze verandering mogelijk te maken. Dit vereist een zeer flexibele opstelling en meer “maatwerk” oplossingen ten aanzien van het omgevingsbeleid en vergunningverlening. Dit met inachtneming van de beheersbaarheid, transparantie en het algemeen belang. In de komende periode is het de intentie om voor de diverse doelgroepen hiervoor de kaders aan te geven en beleid te maken. Denk hierbij aan toerisme, recreatie, detailhandel, horeca, agrarische sector en ZZP-ers. Nevenactiviteiten, mits ondergeschikt, dienen eveneens tot de mogelijkheden te horen. Het economisch platform als klankbord wordt verder opgezet en uitgebouwd.
Toerisme en recreatie
Recentelijk is de toeristische visie door beide raden aangenomen. Dit document zal gebruikt worden voor het toekomstig beleid in deze. Het streven is naar meer harmonie en langere verblijfsduur.
Markten
Bij de harmonisatie van markt- en standplaatsregelgeving is het in stand houden van de markten in Oosthuizen, Edam en Volendam een belangrijk uitgangspunt.
Havens
Er zullen meer aanlegplaatsen worden gerealiseerd, met name voor de recreatievaart, zoals de steiger in Etersheim. De mogelijkheden voor de aanleg van cruiseschepen, met name in relatie tot toerisme in Volendam, zullen worden onderzocht. Daarbij mag het toeristische beeld en uitzicht vanaf de Haven niet worden belemmerd. Waar mogelijk zullen subsidiemogelijkheden worden benut.
Bedrijfsverplaatsingen
In het belang van de kwaliteit van de leefomgeving is het wenselijk om bedrijfsverplaatsingen van milieubelastende bedrijven te faciliteren. Bedrijven op knellende locaties krijgen hierbij voorrang als het gaat om vestiging op het bedrijventerrein Oosthuizerweg in Edam.
Bedrijfsterreinen
De toekomstvisie op bedrijfsterreinen geldt als richtlijn.
Openbare Ruimte
Dijkversterking
De veiligheid en ‘droge voeten’ staan voorop bij de afweging van de aanstaande dijkversterking. De gemeente zet daarbij in op behoud van het weidse, karakteristieke aanzicht van de huidige dijk en op het benutten van de dijkversterking om recreatieve fiets- en voetpaden aan te leggen. Lopende onderzoeken naar nut en noodzaak van versterkingsvarianten worden afgewacht. De te kiezen en uit te voeren optie(s) moeten gedragen worden door onze bevolking en een goede landschappelijke en economische onderbouwing hebben.
Noordeinde
Voor het Noordeinde van Volendam wordt in beginsel vastgehouden aan het huidige beleid: een zo autoluw mogelijke dijk. Daarbij moet het toeristisch centrum bereikbaar blijven. Er zal onderzocht worden hoe parkeerplaatsen bij het Marinapark en de Parallelweg aantrekkelijker gemaakt kunnen worden dan de route over het Noordeinde. De veiligheid ter hoogte van het toeristische deel van het Noordeinde en de Haven moet worden gewaarborgd. Als er een brede dijkversterking nodig blijkt, dan kan daarvan gebruik worden gemaakt voor de aanleg van een weg en een fiets- en wandelroute. De realisatie daarvan is afhankelijk van de kosten, een substantiële bijdrage door externe partijen en anderszins te genereren opbrengsten, zodat de meerkosten niet bij de burger terecht komen. Wanneer er geen of een beperkte dijkversterking nodig blijkt, dan worden alternatieven gerealiseerd om een veilige bereikbaarheid te realiseren. Daarbij kan gedacht worden aan een afrit en/of een pendel.
Verkeer & Vervoer
Openbaar Vervoer
De gemeente zet zich in voor behoud van busvervoer naar Amsterdam Centraal Station. Gedwongen overstappen op de Noord/Zuid-metrolijn is onwenselijk.
Verkeersveiligheid
De veiligheid in het verkeer is natuurlijk belangrijk. Extra aandacht zal er zijn voor veilige voetgangersoversteekplaatsen en (school)fietsroutes. De voorrangsregeling voor fietsers op rotondes krijgt momenteel landelijk aandacht. Deze discussie wordt afgewacht. Daarna zal op basis van de uitkomsten worden overwogen of aanpassingen wenselijk en/of nodig zijn.
Parkeren
Het is een gegeven dat in de centra (te) weinig ruimte is voor parkeren. De ambitie is om alternatieve parkeerruimte te realiseren aan de randen, op loopafstand van de centra. Dit leidt tot aan aantal uitgangspunten en plannen voor het nieuw te formuleren parkeerbeleid. In de openbare ruimte wordt in beginsel geen betaald parkeren ingevoerd, zeker niet voor eigen inwoners. Het is daarnaast wenselijk om toerisme beter te faciliteren en dat kost geld. Betaald parkeren voor toeristische gebruikers, bijvoorbeeld via een pilot-kan hier een goed instrument zijn dat verder uitgewerkt zal worden. Het parkeerbeleid zal daarom in de komende periode tegen het licht worden gehouden. Daarbij zal onder meer worden gekeken naar een herijking van de blauwe zones, de ontwikkeling van parkeerdruk, het creëren van extra parkeerruimte, dat parkeerplaatsen geen aanzuigende werking moeten hebben op onnodig zoekverkeer, het faciliteren van oplaadpalen voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte en een evaluatie van het Parkeerfonds. Ook het faciliteren van fiets-parkeren moet meer aandacht krijgen.
Verkeersontsluitingen
De ontsluiting van fase 5 in de Broeckgouw op de Keetzijde naar Edam wordt nader uitgewerkt. De ontsluiting dient verkeerstechnisch zo optimaal mogelijk te worden aangelegd en zoveel mogelijk rekening houdende met de door omwonenden aangevoerde bezwaren, suggesties en opties.
De drukte en veiligheid op de Singelweg en Julianaweg en de verdere ontwikkeling van de Broeckgouw geven, nog los van de toekomstige ontsluiting van de Lange Weeren, aanleiding tot de spoedige aanleg van de 3e ontsluitingsweg Dijkgraaf Poschlaan – N244/247, op basis van actuele verkeerstellingen. Vooruitlopend op de aanleg is participatie mogelijk voor omwonenden, met name over de inrichting, het aanzicht en binnen realistische financiële kaders. De ontsluiting van Waterrijk via een brug over de ringvaart naar de A7 of via het spoor naar de N247 is tot op heden niet realiseerbaar gebleken. Denk hierbij aan de afwijzing van medewerking van gemeente Beemster, welke behoort tot het Werelderfgoed. De bestaande infrastructuur (Seevancksweg) is opgewaardeerd/vernieuwd en kan de ontwikkeling van Waterrijk vooralsnog aan. Om eventuele mogelijkheden in de verdere toekomst niet te frustreren is in het stedenbouwkundig plan met beide genoemde ontsluitingsopties rekening gehouden. Bij toekomstige besluiten dient er rekening gehouden te worden met beide tot nu toe niet realiseerbaar gebleken opties.
Milieu & Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijke prioriteit en dit zal centraal worden gesteld in te actualiseren milieubeleid en de duurzaamheidsagenda. De motie om te investeren in duurzaamheid, met aandacht voor een realistische terugverdientijd, zal worden uitgevoerd. Verder zullen particuliere initiatieven worden gestimuleerd en gaat de gemeente haar voorbeeldrol invulling geven, bijvoorbeeld door openbare verlichting te verduurzamen. Voor windmolens is hierbij geen plaats. Het belang van een open horizon en toerisme wegen in dit verband zwaarder. Door duurzaamheid structureel op te nemen in de Meerjaren Onderhoudsplanning (MOP) van gemeentelijk vastgoed kan de gemeente Edam-Volendam kansen benutten om duurzaamheid op een kostendekkende manier mee te nemen bij het reguliere onderhoud.
Milieustraten
De milieustraat in Oosthuizen blijft behouden en de gemeentewerf in Volendam zal opnieuw worden ingericht.
Ondergrondse afvalcontainers
Om zwerfafval tegen te gaan en mogelijk te maken dat burgers hun afval kwijt kunnen wanneer ze dat willen, zal de aanleg van ondergrondse afvalcontainers worden geïntensiveerd en zullen bestaande ondergrondse afvalcontainers door alle inwoners te gebruiken zijn.
Europaplein en omgeving
De hoogste prioriteit is van het Europaplein een belangrijker, levendig onderdeel te maken van het centrum van Volendam. Ingezet wordt op een integrale aanpak met een stip op de horizon, waarbij onder meer de kleinschalige wijze van inrichting, winkels en horeca, verkeer en parkeren, de relatie met toerisme en de dijk en evenementen een rol spelen. Het horeca- en evenementenbeleid wordt geactualiseerd en verruimd. Aansluitend op besluitvorming wordt op zo kort mogelijk termijn het Europaplein heringericht. Naar verwachting gebeurt dit in fases buiten het toeristenseizoen. Uitgangspunt voor de planvorming rondom het Europaplein is het laatste uitgewerkte ontwerp zoals dit aan de raad gepresenteerd zou gaan worden.
Schoon en veilig
Daar waar achterstand is in het onderhoud van de openbare ruimte willen we dit verder inlopen. Bij herinrichtingen worden knelpunten met bijvoorbeeld de veiligheid, doorstroming en parkeercapaciteit zoveel mogelijk meegenomen. Diverse meerjarige onderhoudsplannen worden adequaat en duurzaam uitgevoerd. De groenvoorziening zal op een acceptabel niveau gebracht worden waar het gaat om het onderhoud.
Snel internet
Het ontbreken van snel internet is niet meer van deze tijd. De aanleg van glasvezel, ook in het buitengebied, is een initiatief dat wordt ondersteund. Daarnaast zal het kabelnetwerk up-to-date gehouden worden.
Natuur & Landschap
De nieuw gevormde gemeente bestaat nu voor het grootste gedeelte uit landelijk agrarisch- en natuurgebied waarvan een groot gedeelte de status heeft van Natura 2000. Het beheer en gebruik is in handen van de agrarische sector en Staatsbosbeheer (SBB). Belangrijke partijen als Land- en tuinbouworganisatie Nederland (LTO), Provincie, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), Staatsbosbeheer en gemeente dienen de juiste balans te vinden tussen alle belangen die hiermee gemoeid zijn. Denk hierbij aan natuurbeheer, subsidies, waterhuishouding, milieu, dier- en volksgezondheid, algemeen beheer en economische waarden als toerisme en recreatie en de agrarische sector. Overpopulatie (bijvoorbeeld door ganzen en smienten) moet worden tegengegaan en tegenover de schade van agrariërs dient een redelijke provinciale vergoeding te blijven bestaan. De gemeente zal dit belang richting de provincie Noord-Holland en Faunabeheer ondersteunen. Daarnaast zullen we bij deze instanties pleiten voor behoud van een natuurbeheersvergoeding voor de agrariërs die actief zijn in onze gemeente. Het buitengebied in de Purmer en Zeevang blijft open, groen en agrarisch. Ook het buitendijkse gebied bestaat uit Natura 2000 en vraagt de nodige zorg. De luwtemaatregelen, zijde Archipel Oost, zullen een nadere invulling krijgen. De verwachting is dat door deze maatregelen de groei van waterplanten sterk zal toenemen en daardoor overlast (zelfs gevaar) voor de watersport op kan leveren. Hiervoor dient maaibeleid ontwikkeld te worden.
Portefeuilleverdeling
Portefeuille Albert Koning
Ruimtelijke ordening
Wonen & Volkshuisvesting
Bouw- & Woningtoezicht
Monumentenzorg
Grondexploitaties
Onderwijshuisvesting
Ambtelijke huisvesting
Portefeuille Gina Kroon-Sombroek
WMO
Zorg
Participatie
Jeugd
Welzijn
Sociale Zaken
Volksgezondheid
Sport & Zwembaden
Onderwijs
Cultuur
Portefeuille Hans Schütt
Financiën
Economische zaken, Toerisme, Visserij & Agrarische sector
Subsidiebeleid
Contracten & Inkoop
Raad van Beheer Waterdam
Burgerparticipatie & Dorpsraden
Landschap & Recreatie
Portefeuille Wim Runderkamp
Verkeer & Vervoer
Parkeren
Milieu & Duurzaamheid
Intergemeentelijke samenwerking
Dienstverlening & Communicatie
Grondzaken & Vastgoed
Openbare Werken, Riolering, CAI/glasvezel, Havens
Markten & Kermissen
Organisatieontwikkeling & ICT
Gezamenlijke dossiers
Maria Goretti/turnhal Koning Sombroek
Seinpaal Sombroek Koning
Meermin/Gouwzee/WoZoCo Sombroek Koning
Dorpshart Volendam/Europaplein Koning Runderkamp
Dijkversterking/meekoppelproject Runderkamp Schütt
Labels:AZC, bouwgrond, coalitie, crisisopvang, Edam-Volendam, fusie, gemeenteraad, Hans Schütt, kosten, noodopvang, P&R terrein, raad, Raadhuisstraat, school, sporthal, Staatsbosbeheer, vluchtelingen, woonvisie, Zeevang, Zeevangs Belang