Verkeersproblemen Seevancksweg
In de raadsvergadering van 26 november 2020 heeft Zeevangs belang een motie “Verkeershinder bouwverkeer Seevancksweg Oosthuizen” ingediend om dit onderwerp bespreekbaar te maken. In eerste instantie leverde dit een interessante discussie op in de raad waarbij iedereen het er over eens was dat de huidige situatie en overlast voor de aanwonende zeer ongewenst is. Maar er is op de korte termijn ook geen oplossing voor handen. Het spreiden van het verkeer over Middelie zou eerdere afspraken schaden en geeft alleen een verplaatsing van de overlast. Trillingen van vrachtwagens zijn vergelijkbaar met een lichte aardbeving op onze slappe veengrond. Dit gaat vanaf januari weer volop gebeuren voor de ophoging van de volgende fase Waterrijk. De enige maatregelen die nu genomen kunnen worden om de pijn iets te verzachten is het egaliseren van de weg (afvlakken putten) en zo langzaam mogelijk (liefst stapvoets) rijden.
Nu wordt het zandtransport geregeld door een verkeersregelaar maar die heeft geen enkele invloed op het andere vrachtverkeer dat materialen aanlevert voor de bouw of toeleveranciers voor bedrijven ter plaatse. Hierdoor kan het toch gebeuren dat twee vrachtwagens elkaar moeten paseren op de smalle weg die hier niet voor geschikt is. Met de toezegging van de wethouder om voor de transport aanvang in januari het maximale te realiseren voor de Seevancksweg heeft Zeevangs Belang de motie ingetrokken. De gehele raad is zich nu bewust van de problematische situatie die is ontstaan door de ontwikkeling van Waterrijk zonder goede ontsluiting. Bij een groeiend Oosthuizen moet dit wel worden opgelost. Hiermee is “De ontsluiting van Waterrijk” weer op de bestuurlijke agenda geplaatst.
Labels:ontsluiting, Oosthuizen, Seevancksweg, verkeershinder, Vrachtverkeer, Waterrijk, Zandtransport, Zeevangs Belang