Zeevangs Belang dient motie ‘zwaar verkeer Seevancksweg Oosthuizen’ in
Tijdens de raadsvergadering van 26 november jl. heeft Zeevangs Belang opnieuw aandacht gevraagd voor de problematiek van het zware verkeer in de gemeente Edam-Volendam. De motie richtte zich op de onacceptabele verkeerssituatie die in Oosthuizen is ontstaan door de bouw van Waterrijk. Fractievoorzitter Dirk Dijkshoorn gaf aan, dat de discussie over een goede ontsluiting al vanaf 1994 loopt. Er is gebouwd en gebouwd zonder realisatie van een goede verkeersontsluiting. Het gevolg is dat het zware transport al jarenlang door de bestaande oudere wijken rijdt. Dit levert gevaarlijke verkeerssituaties op en schade aan de woningen, door de trillingen van het vrachtverkeer. Binnenkort starten de transporten opnieuw en Dijkshoorn geeft aan dat er gezocht moet worden naar een goede verkeersontsluiting voor de 450 nieuwe woningen, maar dat er nu eerst een tijdelijke oplossing moet komen om de bewoners van Westeinde en Seevancksweg vanaf dit voorjaar te ontzien.
Fractiegenoot Peter van Gijzel, zelf woonachtig in deze buurt, geeft aan dat de bewoners er klaar mee zijn. Het is niet alleen het zandtransport naar de bouwlocatie, maar ook het aan leveren van de bouwmaterialen. De vrachtauto’s moeten elkaar op de smalle wegen passeren wat regelmatig tot levensgevaarlijk situaties leidt. Van Gijzel meldt dat in januari 2021 weer zwaar transport gaat plaatsvinden, gedurende 13 weken. Hij geeft aan dat dit alleen al voor het zandtransport rond de 7000 transportbewegingen tot gevolg heeft. Gedurende 65 dagen trillingen en geschud in je huis die te vergelijken zijn met de aardbeving van Loppersum in Groningen, hij geeft aan dat de mensen het mentaal niet meer aan kunnen.
De andere fracties reageren geschokt op de bevindingen en dragen diverse suggesties voor de kortetermijnoplossing aan. In zijn reactie geeft wethouder Runderkamp aan er alles aan te doen om dit transport zo goed mogelijk te laten verlopen. Zeevangs Belang besluit de motie aan te houden en vraagt de wethouder hierin de oneffenheden uit de weg te halen en de transporteurs stapvoets te laten rijden.
Expliciet wordt door Zeevangs Belang benoemd dat er een definitieve oplossing gezocht moet worden in een ontsluiting van Waterrijk. Tevens geeft hij aan dat als er nieuwe wijken gebouwd worden in de gemeente Edam-Volendam deze van hem alleen maar akkoord zullen krijgen als er eerst een goede ontsluiting wordt gerealiseerd.
Labels:Dijkshoorn, ontsluiting, Oosthuizen, Peter van Gijzel, Seevancksweg, transport, transportbewegingen, verkeer, Waterrijk, Zeevangs Belang